Liberte Liberte
367
BLOG

Joanna Łopat: Własnością człowieka jest zniknąć

Liberte Liberte Kultura Obserwuj notkę 9

 Ten dzień rozpoczął się leniwą kawą wypitą na balkonie z przyjacielem. Rozmową o nie tak odległym kraju. O (e)migracji.  Gdzieś dzwonił telefon. Nieodebrane połączenia i krótka informacja – nie żyje Mrożek.

Nie wiem czemu zawsze utożsamiałam Mrożka z Gombrowiczem, a Gombrowicza z Mrożkiem. Tak sprawnie i nieświadomie przesuwałam szerokości i długości geograficzne. Tasuję dni, myśli i tytuły.

Poniedziałek – Wesele w Atomicach. Wtorek – Ucieczka na południe. Środa – Maleńkie lato. Czwartek – Emigranci i informacja – Nie żyje.

Przypomniałam sobie jak po spotkaniu literackim stałam w długiej kolejce do niego. Egzaltowana, naiwana licealistka, kupiłam książkę i czekałam na stempel jego autograficznej obecności. Jakże byłam rozczarowana jego lakonicznym wpisem.  Nie utożsamiłam go ze skromnością i wsobnością. Sarkazm kojarzy mi się z pewnością siebie. I z nim. Byłam w błędzie.

„Ja go brzdęk, a on mi pękł” (Tango).

W Polskim Radiu Tomasz Jastrun, przywołał słowa Czesława Miłosza – „Kurczą się, kurczą się nasze wyspy”.

Sławomir Mrożek był jednym z brzegów tych wysp, których jest coraz mniej i dowodem na to, że „własnością człowieka jest zniknąć. Śpieszmy się śmiać ze wszystkiego.”(Sandars)

 
Liberte
O mnie Liberte

Nowy miesięcznik społeczno - polityczny zrzeszający zwolenników modernizacji i państwa otwartego. Pełna wersja magazynu dostępna jest pod adresem: www.liberte.pl Pełna lista autorów Henryka Bochniarz Witold Gadomski Szymon Gutkowski Jan Hartman Janusz Lewandowski Andrzej Olechowski Włodzimierz Andrzej Rostocki Wojciech Sadurski Tadeusz Syryjczyk Jerzy Szacki Adam Szostkiewicz Jan Winiecki Ireneusz Krzemiński

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura